Allikas: Äri-IT Kevad 2022
Elektrikaupade projekti- ja hulgimüüja Viru Elektrikaubandus on turul tegutsenud juba aastast 1994. Lääne-Virumaalt alguse saanud ettevõttel on nüüdseks müügikontorid Tallinnas, Tartus ja Rakveres. Aga vaatamata pikale ajaloole toimus alles eelmisel aastal esmakordselt tarkvaravahetus, kusjuures idee uue programmi juurutamiseks tuli töötajatelt.
„Meie oleme jah selline veidi erakordne ettevõte, et tarkvaravahetuse vajadus ei tulnud mitte ülevalt alla, vaid alt üles. Töötajad tahtsid rohkemat ja see motiveeris ka juhtkonda tegutsema. Ja tänu sellele pani juurutamine nad ka rohkem pingutama,” nendib pisut üle 40 töötajaga Viru Elektrikaubanduse juht Urmas Mülla.
Ta lisab, et turul on ligi 30 aasta jooksul toimunud palju muudatusi. „Tundub küll, et elektrijuhe on lihtsalt juhe, aga muutunud on nii tooted kui ka neile kehtestatud nõuded. Lihtsaim näide on lambipirnid: veel viis aastat tagasi olid hõõglambid tavalised, kuid nüüd neid enam Euroopa Liidus ei toodeta ning me oleme üle läinud LED-pirnidele. Ning kui tööstusettevõtete automaatika puhul jooksid vanasti inimesed ümber seadmete, siis nüüd on automaatika juhtimine ja testimine asendunud sensorite ning anduritega.”
Rääkides aga viimasest aastast, on see Mülla sõnul olnud ettevõttele üsna segane. „Kevadel ei teadnud keegi, mis saab sügisel, kuid päris raske on niimoodi plaane teha. Kasvatasime vaatamata sellele võrreldes 2020. aastaga käibenumbrit umbes 10%, ent 2019. aastale päris järele ei jõudnud. Siiski oli 2021. aasta majandusnumbrite mõistes hea, kuigi tulevikuvaade on endiselt segane. Meie viimaste aastate käive on olnud veidi enam kui 10 miljonit eurot aastas. Käes on kiirete muutuste aeg, inflatsioonitase on kõrge, elektriinsenere äärmiselt keerukas leida. Oleme küll müügiorganisatsioon, aga meie klienditeenindajad on kõik elektriinsenerid. Tööjõupuudus omakorda tähendab, et palgasurve kasvab kiiresti… Kuidas olla sellises konkurentsisituatsioonis jätkusuutlik?”
Ühe võimalusena nägi Viru Elektrikaubanduse juhtkond tegevuse digiteerimist, millele pühendati 2021. aastal ja pühendatakse ka sel aastal väga palju ressurssi. „Tarkvaravahetusele eelnes terve aasta jagu tihedat tööd ning see ei lõppe niipea – programmi tuleb õppida kasutama. Seda on vaja täiendada ja kohandada see võimalikult efektiivseks,” räägib Mülla.
Algus oli raske, aga nüüd töötajatel silmad säravad
Uue tarkvara juurutamise partneriks valiti BSC Itera, kes jäi juhtkonnale silma 2019. aasta esimeses pooles ühel ettevõtte hommikuseminaril, kus osaleti plaaniga kasvule ja arengule mõeldes oma tarkvara ja digivõimekusega midagi ette võtta. Põhjus oli selge: nii keskkond kui ka Viru Elektrikaubandus oli senisest tarkvarast selgelt üle kasvanud. „Oli näha, et tarkvara kui tööriist ei pakkunud meile enam vajalikul määral võimalusi. Arutasime ettevõtte töötajatega ja saime aru, et see pidurdas meie üldist arengut. Tahtsime, et meie digiteerimislahendus pakuks jätkusuutlikuks tegutsemiseks rohkem võimalusi, kui suudame kasutada,” selgitab Mülla. „See oli suur samm, sest me polnud kunagi varem tarkvara vahetanud. Olime ainult kuulnud oma tarnijatelt ja partneritelt, et ega see lihtne ei ole ning nõuab inimeste peas suuri muudatusi.”
Ta nendib, et mugavustsoonist oli raske välja tulla ja muudatused polnud kerged, ent tänaseks tundub, et kõik hakkab sujuma. „Eks meie kollektiivis on ju ka muudatustele avatumaid inimesi ja kinnisemaid töötajaid. Tagantjärele mõtlen, et äkki võtsime alguseks liiga suure ampsu, soovides kohe kõik uuendused kasutusele võtta: müügi-, raamatupidamis-, lao-, personali- ja pangamoodulid. Aga nüüd oleme jõudnud punkti, kus enamikul silmad säravad!”
Arendusprotsess alles käib, aga juba võib välja tuua, et näiteks kliendianalüüsi vaade on varasemast palju parem ja selgem. Ja palju on selliseid võimalusi, mida Viru Elektrikaubandus ei ole veel 100% kasutusele võtnud, küll aga avastatakse pidevalt uusi asju ning on aru saadud, et see areng on jätkuv ning lagi on kaugel taevas. Mülla lisab, et hästi palju on pisikesi-pisikesi detaile, mis alguses ei omagi nagu suurt tähtsust, ent kokkuvõttes tagavad kasutajamugavuse ja hüppe ettevõtte arengus.
Viru Elektrikaubanduse klientide jaoks on uus tarkvara kaasa toonud muudatuse uuenenud kliendiportaali näol. Kuigi tegemist on insenerilahendusi pakkuva ettevõttega, kelle lahendused sünnivad tihedas koostöös partneritega, saavad portaali toodete tellimiseks kasutada need kliendid, kes konsulteerimisteenust ei vaja. Siiski ei pane Viru Elektrikaubandus ebatraditsiooniliselt e-poele väga suurt rõhku, vaid on orienteeritud endiselt lisandväärtustele.
Standardlahendusest sai õige pea erilahendus
Kui esialgu võeti pakkumine standardlahenduse jaoks, sai õige pea selgeks, et nii mõndagi peab siiski tarkvaras muutma. „Tegelikult on see täiesti normaalne, sest kahte ühesugust ettevõtet ei ole olemas. See oli üllatus, et standardlahendus muutus kohe üsna spetsiifiliseks, ent meile oli tundunud meie müügiprotsess harilik. Koostöö Iteraga kulges kenasti, kuigi meie elektriinseneride ja müügiorganisatsiooni jaoks on tarkvaraarendus täiesti teine maailm! Itera tugevus on kindlasti nende müügiinimesed ning vahepeal tundus isegi, et äkki nad on liiga ilusat müügijuttu meile ajanud… Tekkis väike pinge, aga eks see integreerimine ja juurutamine ongi ääretult keeruline protsess. Õnneks on neil ka väga hea pingetaluvusega professionaalsed arendajad, kes suudavad igas olukorras mõistliku lahenduse leida,” selgitab Mülla.
Ta toob mõned näited, mis on ettevõttes muutunud: „Enne otsisid meie laoinimesed kaupa paberite abil, nüüd aga kasutavad nad komplekteerimisel tahvelarvutis Business Centrali. Power BI on samuti suurepärane analüütikasüsteem, mida kasutavad umbes pooled meie töötajatest – mõned loovad ja mõned tarbivad. Just see on võimas, et kui varem vaatasime lihtsalt, mida tarkvaral on meile pakkuda, siis nüüd suudame ise vajalikku sisu luua ja tarkvarast palju rohkemat välja pigistada.”
Ettevõtte üks edu võti: tulemustasu sõltub iga inimese panusest
Eesti kapitalil põhinev Viru Elektrikaubandus tegeleb ainult B2B-ärimüügiga. Tootevalik ulatub lihtsast elektripirnist kuni keerukate automaatikaseadmeteni ning pakkumises on enam kui 30 000 toodet. Umbes 2000 püsiklienti jagunevad laias laastus neljaks grupiks: esiteks ehitusettevõtted, kes paigaldavad elektriseadmeid; teiseks seadmete tootjad, kes vajavad elektrimaterjale; kolmandaks tööstusettevõtted, kes tarbivad elektriseadmeid hoolduse, investeerimise ja rekonstrueerimise käigus, ja neljandaks ehitusmaterjalide edasimüüjad ehk ehituskauplused.
Ettevõtte üheks edu aluseks peab Mülla töötajate palga sõltumist tulemustasust. „Kui koos pingutame ja tulemus on kuu mõistes hea, kajastub see ka kohe inimese pangaarvel. Samuti läks meil õnneks see, et juba enne koroonat pakkusime oma inseneridele võimalust kodukontoris tööd teha, seega eriolukorra saabudes olid meie inimesed sellega harjunud ning tehnika selleks oli olemas. Ja kuna tulemustasu sõltub kõigi panusest kokku, siis on põhjendamatu ka hirm, et inimesed ei tee kodus piisavalt tööd,” räägib ettevõtte juht.
Ta lisab, et töötajaid motiveeritakse näiteks ka sporditoetusega, mida kasutatakse heal meelel. „Anname võimaluse ja vahendid tööd teha ja kes tahab tööd teha, see ka teeb. Kes ei taha, see ilmselt pikalt pidama ei jää, kuna kolleegid saavad ruttu aru, kui üks ratas masinavärgi all logiseb. Oleme väga õnnelikud selle üle, et enam kui pool meie 40 töötajast on olnud siin üle 10 aasta! See näitab, et oleme õigel teel.”
Viru Elektrikaubandus
BCS Itera juurutas Viru Elektrikaubanduses Micrososfti majandustarkvara Business Central. Ettevõte kasutab lahendust kogu tarneahela haldamiseks ehk funktsionaalsus sisaldab finantsi, müüki, ostu ja ostuplaneerimist, krediidikontrolli, paberivaba ladu, palk-personali. Lisaks on liidestatud uue e-poega ja Telemaga.