EHITUSE ABC: uus veebipood osutus kriitilise tähtsusega teguriks

Kui Eesti vanim ehituskaupluste kett Ehituse ABC kahe aasta eest e-poe arendamise tõsiselt käsile võttis, mõistsid nad samas, et veebipoe ehitamisega enam viivitada ei saa. Seda aga ei osanud keegi ette näha, et veebipood, mille loomiseks tuli täiuslikult suhtlema panna viis(!) partnerit, osutub juba tänavu kevadel ettevõtte arengus kriitilise tähtsusega teguriks.

MAJANDUSTARKVARA TAUST

Lahendus katab ettevõtte kogu tarneahela: finantsi, krediidihalduse, ostu (sh varudehaldus), lao, jae, hulgi- ja projektimüügi, laohalduse, veebipoe ja tootehalduse (PIM). Lähtutud on kliendi eripäradest ja spetsiifilistest soovidest ning tehtud palju erilahendusi ning automatiseerimist. Lisaks on äriprotsessidele ja lahendustele ehitatud andmeladu ja ärianalüüs Bi4Dynamicsi platvormile. Suurim võit on just terviklahenduse pakutav protsesside automatiseeritus ja andmete vahetu liikumine hankijast kliendini. Palju on panustatud klienditeeninduse ja lojaalsuse lahendustesse.

BCS Itera on Ehituse ABC-s juurutanud rahvusvahelise Microsofti platvormil põhineva jaekaubanduse lahenduse LSCentral (LSRetail).

Varem oli Ehituse ABC veebileht passiivne – seal leidus küll paljude toodete kohta infot, kuid ostuvõimalus puudus. Kahe viimase aasta jooksul on aga valminud ostja jaoks lihtne ja toimiv, ent oma ülesehituselt keeruline ja paljude lisavõimalustega e-pood.

Tänavu kevadel, kui koroonakriis jättis paljud Eestis tööta ja sundis massid kodukontorisse, osutus e-pood ettevõtte jaoks asendamatuks lahenduseks. Inimesed hakkasid üleöö kodus ja suvilas remonti tegema ning materjalid ja tööriistad telliti internetist. Ehituse ABC e-poe käive kasvas mullusega võrreldes kordi, ületades nüüd koguni väiksemate füüsiliste poodide käibe. Tänu ettenägelikkusele oli Ehituse ABC selleks valmis.

Valdkonda süüvimine tõi ühe olulise teadmise: nagu kogu kaubandussektoris, nii on ka ehituskaubanduses e-pood muutunud esmaseks kohaks, kus klient kontakti võtab. Ta alustab kauba (või sellega seotud info) otsimist internetist ning kui leiab sobiva toote, teeb ta juba valiku, kas sooritab ostu e-poes või läheb füüsilisse kauplusse kohale.

Seega ei käsitle Ehituse ABC e-poodi mitte kui eraldiseisvat äri, vaid kui üht täiendavat ostukohta, n-ö kassat, millel on samal ajal veel üks tähtis ülesanne – olla olulisim kliendi ja poe vaheline suhtluskanal.

Hüppeline e-äri kasv aga mõjutas ka füüsilisi poode rohkem, kui keegi arvata oskas. Kuni tänavu kevadeni komplekteeriti veebiostud keti vanimas, Tallinna Peterburi tee poes ning saadeti kliendi kodukoha poodi või pakiautomaati. Mahu kasvades aga pidid hakkama tellimusi komplekteerima keti kõik poed. See pani füüsiliste poodide müüjad täiesti uude olukorda: lisaks sellele, et muutusid nende tööülesanded, pidid nad hakkama tööle e-poe heaks, mida seni peeti pigem konkurendiks.

„Uus olukord eeldas meie töötajailt, eeskätt aga kaupluste juhatajatelt, väga põhimõttelist mõtteviisi muutust,“ räägib Ehituse ABC taga oleva ettevõtte Optimera arendusjuht Sven Vesik. „Füüsilised poed kippusid nägema e-poes ikkagi mingil määral konkurenti. Nüüdseks on see mõtteviis tasapisi õnneks hakanud hajuma. Kauplustes saadakse aru, et veebikeskkond toetab ka nende müüki. Olen kogu aeg rõhutanud, et veebipood ei ole ainult müügikoht, vaid keskkond, kus klient alustab suhtlemist just meie ettevõttega. Näiteks kui Tartus olev klient valib kanaliks e-poe, kuid ei leia sealt seda, mida otsib, siis ei tule ta meie füüsilisse poodi, vaid valib mõne konkurendi e-poe. Nii et korralik e-pood toetab kogu kauplusketi müüki.“

KLIENDISUHE!

Kunagise kurikuulsa Desintegraatori õuel 1994. aastal alustanud ehituskaupluste kett Ehituse ABC peab üheks tugevuseks fookust põhitegevusele ehk ehituskaupade müügile, samuti pikaajalist ja usaldusväärset kliendisuhet. Kogemus on näidanud, et väärt ehituspoe müüjat hindavad kliendid sama kõrgelt kui head juuksurit või hambaarsti – naljalt temast juba ei loobuta. 2008. aastast kuulub Ehituse ABC maailma ühe juhtiva tööstuskontserni Saint Gobaini kaubandusdivisjoni, mis lisab kindlust tuleviku suhtes.

Nii nagu Ehituse ABC hindab pikaajalist kliendisuhet, peab ta tähtsaks suhteid ka tarnijate ja koostööpartneritega. Ettevõttel on kaks IT-arenduspartnerit: BCS Itera ja veebipartner. BCS Itera pakub tuge ja arendust D365 Business Centrali majandustarkvarale, veebipartner ehitas üles veebipoe. Ühele partnerile kindlaks jäämine annab suure eelise: Net Groupi ja BCS Itera konsultandid tunnevad kauplusketi protsesse nii hästi, et saavad juba poole sõna pealt aru, mida on tarvis teha.

VEEBIPOOD KUI LOOMULIK ÄRI OSA

Nagu öeldud, vaatab ettevõte veebipoodi kui äri loomulikku osa, mitte eraldiseisvat üksust. See tähendab ühelt poolt, et e-poes ja tavapoes on ühesugused soodushinnad, teisalt aga, et veebipoe tarkvara on integreeritud tavapoe omaga nõnda, et kohe pärast ostu sooritamist veebist käsitletakse neid nagu tavapoest tehtud oste.

Kui klient on ostu veebipoes teinud, loob süsteem müügitellimuse D365 Business Centrali majandustarkvaras samamoodi nagu füüsilise poe puhul. Sama loogika kehtib siis, kui klient e-poodi kauba tagastab: tagastus algab küll veebis, aga seejärel luuakse kohe D365 Business Centralis müügitagastuskorraldus.

Ka ärikliendi e-poe puhul lähtub Ehituse ABC ikka põhimõttest pakkuda kliendile kõigis müügikanalites samaväärseid tingimusi. Krediidikliendid saavad e-poe ostude puhul kasutada sama krediidivõimalust nagu füüsilises poes. Kui äriklient jõuab e-poes maksmise etappi, on lisaks pangalingile seal nupp „ABC krediit“.  Selleks on tehtud liidestus D365 Business Centraliga, tänu  millele toimub ostuhetkel täiendav kontroll, kui suur on kliendi vaba krediidilimiit. Ja seda on piisavalt, saab ta sellega tasuda.

Samuti kehtivad ärikliendile veebipoes samad hinnad ja allahindlused mis tavapoes.

OSAPOOLTE FILIGRAANNE KOOSTÖÖ

Ent e-poe ostuprotsessi integreerimine majandustarkvaraga polnud mitte ainuke keerukas ülesanne. Töö käigus selgus, et veebipoes on vaja avaldada suuremas mahus tooteinfot, kui D365 Business Central võimaldab. Seetõttu hakkasid veebiarendaja ja BCS Itera arendama PIMi ehk tooteinfo keskkonda. Sinna saavad lisaks Ehitus ABC töötajaile tarnijad ise oma toote kohta põhjalikku infot sisestada. „Meie veebileht on väga hea turunduskanal ka tarnijaile. Nad on mõistnud, et kui nad aitavad tooteinfot sisestada, siis saab nende kaup meie veebi kiiremini üles,“ ütleb Sven Vesik.

PIM puudutas taas mõlemat IT-arendajat, veebiarendajat ja BCS Iterat – liigub ju info võrgus kahtepidi, majandustarkvarast (D365 Business Central) tooteinfosüsteemi (PIMi) ja vastupidi. „Tegelikult on olnud päris palju küsimusi, mida tuli lahendada nii tehnilises kui protsessi mõttes. Alates sellest, kas PIM kirjutab D365 Business Centrali info üle või vastupidi. Lisaks oli vaja kasutada päris palju matemaatikat, sest toodetel on oma ühikud. Keeruline protsess, aga aitas meid kõvasti,“ kirjeldab Vesik.

Kuidas aga õnnestus panna kaks ettevõtet nii hästi koostööd tegema? Vesiku sõnul on BCS Itera olnud Ehituse ABC partner juba aastaid ja lati kõrgele seadnud. Nüüd tuli kõrvale leida sama tugev veebipartner. „Kuna me suuname kliendi ostu veebipoest esimesel võimalusel D365 Business Centrali, siis nõuab see väga palju integratsiooni veebipoe vahel. Mõlemad IT-partnerid peavad tihedalt suhtlema, sõltudes üksteisest, ja arendama süsteemi korraga mõlemast otsast. Siin on ülioluline, et nad saaksid lõppvisioonist ühtmoodi aru – nii saame tegelikult kiiremini edasi. See koostöö on väga hästi käima läinud – meie oleme rahul ja tundub, et partnerid on ka. Vahepeal on tunne, et kolme ettevõtte inimestest on kujunenud täiesti uus omaette kollektiiv, mille liikmed saavad palka kolmest firmast.“

Tegelikkuses on asi aga veelgi mitmekihilisem. Ehituse ABC veebiarenduseks peab koostööd tegema ja oma tegevusi koordineerima koguni neli firmat, mitte kolm. Neljas väga oluline partner on D365 Business Centrali peakasutaja Softsystems. Kõik arendusülesanded kirjeldatakse ära peakasutaja kaudu ning tema võtab vastu ka valminud tööd veebipartnerilt ja BCS Iteralt. Nii et kõigil olulisematel kohtumistel istus laua taga lausa neli osapoolt: Ehituse ABC, peakasutaja, veebipartner ja BCS Itera.

Kuna aga Ehituse ABC serverid on Saint-Gobaini kindlate tulemüüride taga, tuli suur hulk tehnilisi küsimusi lahendada emafirmas. Sellisel globaalsel kontsernil on oma tempo, töörütm ja turvanõuded, mida lihtsalt tuli aktsepteerida. Nii et oli paras kunsttükk planeerida arendajate ressursse nii, et keegi kellegi taga ei ootaks.

KUI INIMESED UUENDUSI OMAKS EI VÕTA, SIIS NEED KA EI TOIMI

Üks asi on kirjeldada strateegiad ja viia tehnilised lahendused ellu. Mis on aga sama tähtis ja millele tuleb väga palju tähelepanu pöörata, on see, et kõik need lahendused mõjutavad ka Ehituse ABC inimesi, muutes nende tööprotsessi. „Kõik visioonid ja strateegiad, mida me koos välja mõtleme ja õhinaga ellu viime, tuleb teha töötajate omaks, et nad saaksid aru, mida ja miks me teeme, ning asjaga kaasa tuleks,“ selgitab Vesik.

Visiooni jagamine ja muudatuste juhtimine tervikuna on ettevõtte juhtkonna jaoks praegusel perioodil eriti olulised märksõnad. „Tuleb tunnistada, et parimagi tahtmise korral ei lähe kõik muudatused lõpmata libedalt. Suur osa mu tööst on nende muudatustega tegelemine ja visiooni viimine inimesteni. Kasvõi see, et kauplus ei tunnetaks veebipoodi oma konkurendina, vaid hädavajaliku abimehena olukorras, kus inimesed alustavad ostuteekonda üha enam Google’i otsingust. Kokkuvõttes olen tuleviku suhtes väga optimistlik – e-poe maht on tunduvalt kasvanud, nii et oleme õigel teel!“