Saage tuttavaks, uusimad müügimehed „põrandal“ – Cortana, Siri, Watson, Echo, Google

Autor: Marek Maido; BCS Itera äri- ja turundusjuht

Poes käimine ja shoppamine loob füüsilise ja emotsionaalse kontakti brändiga aga sellest ei piisa. Üha enam kaupmehi näevad vaeva, et oma OMNI kanalid tööle panna ja võitlus klientide pärast on armutu.

Kui veel 4-5 aastat tagasi oli kahtlejaid seoses e-kaubanduse kasvu ja osakaaluga ning nii mõnigi arvas, et tegemist on ehk siiski marginaalse nähtusega. Täna on selge, et sõltuvalt segmendist on e-kaubanduse kasv pea 20 – 40% aastas.  Kindlasti on ka märgiline, et uuringute järgi vaatame me oma telefoni päevas keskmiselt 220 korda, mis näitab kui seotud me oleme tehnoloogiaga. Lisaks veel IOT – asjade internet, kus üha enam seadmeid edastavad infot me tarbimise kohta ning üha enam on neid, mis esitatavad ise tellimuse kaupmehele ehk täiendavad tarbija varusid.

Teine statistika väidab, et pea 50% kogu jaekaubanduse tarbimisotsustest mõjutatud mobiilsetest lahendustest, alates toote otsingust, valikust, blogidest, aadressi valikust ja lõpetades ostuga. Samas on üha keerukam üllatada kaasaegset tarbijat ja saada neid lojaalseks kliendiks. Olulist rolli mängib siin ka tänase kliendi mugavus ehk ostan lähimast kohast ja parima hinnaga.  Siin tuleb mängu AI ehk Artificial Intelligence – tehisintellekt või masinõpe. Juba täna on mitmed valdkonnad, kus me ei kujuta ette elu ilma tehisintellektita. Lihtsaim näide on erinvad navigatsiooni lahendused.

Hiljutine IBM uuring leidis, et 48% klientidest peavad oluliseks on-demand personaliseeritud on-line pakkumisi ja 45% soovivad neid füüsilises poes. Lisaks tuli uuringus välja, et 91% jaekaubanduse juhtidest usub kognitiivsete, iseõppivate IT lahenduste tulevikku.

TEHISINTELLEKT – KAS TULEVIK VÕI OLEVIK?

Võib öelda, et kõik suured tegijad võidurelvastuvad ja loovad oma tehisintellekti. Microsoftil on Cortana, Applil on Siri, IBM Watson, Amazon Echo, Google, Alibaba jne. Väidetvalt on suurte tegijate investeeringud tehisintellekti 2017 aastal kolm korda suuremad kui 2016 (allikas: Forrester Research).

Mis on aga selle juures hirmuäratav?! Nimelt Amazon, Alibaba ja eBay võtavad väidetavalt aastaks 2020 globaalselt ca 40% kogu e-kaubanduse käibest. Alles hiljuti oli uudis, et Google jälgib me ostutehinguid ja selle põhjal hindab ma tarbimisharjumusi ja vastupidi, lähtuvalt meie otsingutest pakub meile suunatud reklaami ning jälgib, kas jõudsime ka tehinguni. Piisab Google tooteotsingust, kui järgmisel hetkel pakuvad erinvad on-line kanalid meile reklaami nende toodete kohta.

Seega võib öelda kindlalt, et tehisintellekt on kohal ja kindlalt oma rolli mängimas kaubanduse arengus. Pigem on küsimus kui laialdaselt see saab tulema me igapäeva ellu. Usun, et lähitulevikus saab olema erinevatele vanusegruppidele, nagu lastele või vanematele suunatud eraldi tehisintellekt, kes siis juba vastavat käitumismudelit ja suhtluskeelt kasutab.

Käibele on tulnud ka täiesti uus termin – hyper-personalized customer-retailer interaction ehk ülipersonaliseeritud kliendi-kaupmehe suhe. AI eesmärk kaubanduses on võimendada inimese soove, vähendada jõupingutusi rutiinsete ostude puhul sh hoida kokku aega ja pakkuda uusi ideid. AI ei asenda füüsilist shoppamist vaid pigem võimendab ja suunab seda.

KAS AINULT SUURTE MÄNGUASI?

Ilma pikema sissejuhatuseta võib öelda, et kindlasti mitte. AI põhineb suuresti nn big-datale ehk andmetele. Kui jätta kõrvale laiskus ja rumalus, siis on täna igal kaupmehel võimalus koguda suurel hulgal andmeid oma toodete, klientide ja nende ostuharjumuste kohta. Kui sinna kõrvale panna kaasaegne majandustarkvara, näiteks Microsoft Dynamics NAV mis on intrigeeritud Cortana tehisintellektiga ja seda veel enam tulevikus, siis võib juba kasutada mitmeidki eelpool nimetatud võimalusi.

Microsoft pakub oma majandustarkvara ja kaubanduslahendustele Cortana tehisintellekti lahendusi, kus kaupmeest aidatakse varude täiendamisel ja kliendile suunatakse automaatseid, tehisintellekti poolt loodud pakkumisi jpm. Näiteks klient, käies toidupoes saab Cortanalt pakkumisi, mis baseeruvad kliendi ostuajalool nii toote kui ka ajateljel. Selliselt saame näiteks poes letist möödudes pakkumisi toodetele meie toiduvarude täiendamiseks.

Lisaks on AI´l üha suurem roll erinevate äriprotsesside ja töölõikude lihtsamaks tegemisel nagu kliendihaldus /CRM, finantsjuhtimine, lao- ja varude haldus jne. Muide, ennustatakse, et aastaks 2025  võtab USA ´s AI üle ca 7% töökohtadest (allikas: Forrester Research). Pannes selle lihtsamasse keelde, AI tekitab meeletu konkurentsieelise neile ettevõtetele, kes ühel või teisel viisil on rakendanud kaasaegseid tarkvaralahendusi.

Toon ka alljärgnevalt paar ekraanipilti majandustarkvara Dynamics NAV uusimast versioonist, kus on näha juba ka spetsiaalne nupp, mille kaudu saab kaasata tehisintellekti oma igapäevaste tegevuste ja äri edendamiseks.